tirsdag 24. januar 2012

Flett-i-flett pute

I år strikket jeg kun 1 julegave, denne puten her. Jeg trodde ikke jeg skulle få tid til å strikke noen gaver i år, men da jeg måtte til USA i forbindelse med jobb måtte jeg ha et enkelt strikkeprosjekt som kunne 1) hjelpe meg å slå ihjel timene på flyet og 2) risikere og bli fratatt strikkepinnene i tollen uten at det ble noen katastrofe.

Jeg har alltid hatt lyst å strikke en pute, så valg av prosjekt var jo veldig enkelt. Lett å strikke, lett å like. Jeg måtte bare finne en oppskrift, og inspirasjon til puten fant jeg via Mias Landliv. Puten er strikket i Hegre av Dalegarn, på pinnenr 5. Jeg la opp 160 masker på rundpinne slik at den kunne passe ei 40*40 pute, og strikket flettene på hver 10 runde. Enkelt og greit, og utrolig fint!

Denne puten ble svigermors. Neste pute blir nok heller ikke min, men en gang skal også en sånn pute få plass i min sofa. Gleder meg til det!

39 kommentarer:

  1. Kjempe fin!!!

    Åhhh skulle ønske jeg kunne strikke som deg!! :)
    Snart klar for strikke/hekle kveld?? Lampeskjerm;)

    Smask

    SvarSlett
  2. Kjempelekker! Akkurat passe med mønster, enkel og tidløs. Denne likte jeg! Har du stoff på baksiden?

    Takk for inspirasjon ♥
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei hei! Nei, jeg har strikket puten på rundpinne, så ingen stoff på baksiden:) Hilsen Siren

      Slett
  3. Denne var lekker! Og det gjekk greit med strikkepinner gjennom sikkerheitskontrollen? Eg skal også snart ut å reise...
    Systro

    SvarSlett
  4. Så flott puten din ble. Har begynt det nye året med å gjøre ferdig gamle prosjekt, men slike puter er på planen...
    Alltid kjekt med strikking på flyet, ja, det må være noe lite og enkelt. Ha en flott uke hos deg!

    SvarSlett
  5. Kjempefin! Sånn vil jeg og lage..!

    SvarSlett
  6. Så flott pute!! En gang skal jeg også strikke pute..

    SvarSlett
  7. Nydelig pute. Jeg har latt meg friste til å strikke etter Mias oppskrift jeg også, men jeg beholdt min selv, da :-)

    Men faktisk - supert gavetips dette. Det hadde jeg ikke tenkt på :-)

    SvarSlett
  8. Kjempefin!
    Sånn har jeg også laget, skriver laget, fordi jeg ikke har strikket..jeg har brukt en gammel genser jeg en gang strikket, og sydde pute! ;-)
    Ikke glem den muligheten, om dere har gamle strikkegensere liggende som ikke brukes! ;-)
    Kjapt og enkelt!

    SvarSlett
  9. Kjempefin pute! Jeg driver akkurat nå med å planlegge noen strikkede puter, og her fikk jeg se en versjon! Hvor mange nøster trengte du? Takk for inspirasjon!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Miriam! Jeg brukte akkurat 6 nøster Dale Hegre garn. Har nettopp kjøpt inn til enda ei pute, og da kjøpte jeg 7, bare for sikkerhets skyld. Lykke til:)

      Slett
  10. Alltid godt å ha noe håndarbeide når man er på tur:-)...nydelig pute ble det...

    Ha en fortsatt fin uke:-)
    Ann-Charlotte

    SvarSlett
  11. Så flott den ble! Jeg har også veldig lyst på strikkeputer i sofaen, så spørs om det ikke blir herming etterhvert...

    SvarSlett
  12. Disse putene er kjempefine. Har strikket et par av dem jeg også.

    SvarSlett
  13. Kjempefin pute! Må tilføyes på prosjektlista mi. Heldig mottaker:) De er så dekorative og søte.. og passer overalt!

    SvarSlett
  14. Nydelig pute, har lenge hatt lyst til å strikke en. Din var kjempefin, takk for tipset :)

    SvarSlett
  15. Puta var utrolig fin! Og så enkelt som du fikk det til å høres ut :-)

    SvarSlett
  16. Hei.
    Utrolig flink til å strikke er du,har sett litt nedover bloggen din,masse lekkert. :)
    Klem Mette.

    SvarSlett
  17. Superfin:) Sjønner at du gjerne vil ha en sånn selv.
    God helg.

    SvarSlett
  18. Superfin! Har også tenkt på å strikke puter, men kommer liksom aldri i gang. Har en del garn, men ikke så mange nøster av samme farge....

    SvarSlett
  19. Den puta var kjempefin! Vi har ny sofa i stua, og planen er å strikke to puter som passer til. Og denne var akkurat slik jeg har sett for meg=)
    Vet du ca hvor mye garn du brukte?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg brukte akkurat 6 nøster Dale Hegre garn:)

      Slett
  20. Hei Siren, så kjekt at du vil vera med på bloggtreffet :) Det er ein superkjekk gjeng, gleder meg til å treffa deg.

    Klem Eli

    SvarSlett
  21. Ingrid Marie Myren1. februar 2012 kl. 18:49

    Jøss! Fant akkurat bloggen din og må bare si at her var det virkelig utrolig mye fint!
    Fikk lyst til å dra og kjøpe garn nå med en gang ;)

    Vil også si at Hedda er kjempe heldig som har så mange fine strikka klær. Stå på videre. I dag var du min inspirasjon til nye håndarbeidsprosjekt :)
    Ingrid Marie

    SvarSlett
  22. Så utrolig flott den puta er!
    Jeg kan ikke legge opp masker en gang, men kanskje jeg over tid kan bli inspirert av deg til å prøve meg?
    Fant deg via Frk. Fryd nå og ser du skal på bloggtreffet :)
    Så kjekt -da sees vi der :)
    Klem May Helen

    SvarSlett
  23. Fin pute!!
    Forresten: Eg har blitt inspirert til å lage ein ganske så lik alpakkakjole som deg. Har laga innlegg om han på bloggen min viss du vil sjå :)

    SvarSlett
  24. Eg heng meg på med å takke for inspirasjon! Har nettopp laga innlegg på min ganske så ferske blogg om lillestakken. Fekk så lyst å strikke den når eg såg den fine grøne du hadde laga :) Har selvfølgeleg linka til deg.

    SvarSlett
  25. Håpar forresten på nytt innlegg på bloggen din snart!

    SvarSlett
  26. hei :-) kan du ikke legge ut akkurat hva du gjorde? altså hele mønsteret? Jeg må lage en slik!! :_)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kan desverre ikke gjøre det siden oppskriften er hentet fra Mias Landliv (link i innlegget). Hvis du følger mønsteroppskriften hennes, og ser på hvilket garn, pinnenummer og ant masker jeg la opp, klarer du det nok:)

      Slett
  27. Mias Landliv side er lagt ned :-( derfor finner jeg ikke oppskriften. Men skjønner at du ikke kan skrive akkurat hva du gjorde altså, men klarer ikke finne oppskriften uansett nå :-) lekker er den ihvertfall :-)

    SvarSlett
  28. Superfin pute! Likte så godt fargen og mønsteret!
    Ser innviklet ut....Har sldri strikket fletter..
    GOD HELG!
    Siri

    SvarSlett